Our, Sauer - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Our, Sauer - Reisverslag uit Echternach, Luxemburg van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Our, Sauer

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

06 Juni 2019 | Luxemburg, Echternach

De GR-5 volgt in Luxemburg de grensrivier met Duitsland, de "Our". Het is een kronkelig riviertje, wat je net niet kan doorwaden. Tussen Vianden en Echternach komt de "Sauer" erbij en is het gedaan met de "Our". De GR-5 voert je soms langs het water, maar ook vaak een heuveltje op en weer af. Het zig-zagt nogal aan de Luxemburgse kant.

Aan de Duitse kant van de rivier de "Our" en "Sauer" ligt de Siegfried-linie, of althans wat de Amerikanen er van over gelaten hebben in het Ardennen offensief. Restanten van bunkers, met plattegrondjes voor de geïnteresseerde bezoeker, en verder overwoekerd door de natuur. Ook aan de Duitse kant van de rivier lopen wandelpaden. Wat minder kronkelend en ook wat minder bergje op en af. Wij zijn vanaf Dasbourg pont derhalve van de GR-5 afgestapt en hebben de E2 aan de Duitse kant gevolgd.

Om diverse commentaren te voorkomen: Ja, wij hebben nagedacht, het is Duitsland, er zijn Duitsers, maar voor de overnachtingen gaan wij iedere avond (bij een bruggetje) de rivier over en eten en slapen in Luxemburg.

De heen reis op 02-06-2019 verliep voorspoedig. Na een voortreffelijke lunch bij Tint en Arie in Oss arriveerden wij om circa 17:15 op de Hauptstroos (hoofdstraat) in Heiderscheid. Evenwel zag het dorp er anders uit dan in september 2017. Na enig puzzelen bleek dat we 49 km ten zuiden van ons doel zaten: we moesten in Heinerscheid zijn, ook op de Hauptstroos. Tja, in Nederland kan je je ook vergissen tussen Ede en Epe. Blind op de navigatie vertrouwen doen we dus ook niet meer.

De eerste etappe voerde ons op maandag (03-06-2019) van Heinerscheid naar Dasbourg pont en vandaar via de Duitse zijde naar Camping Kohnenhof in Eisenbach (Luxemburg). Daar hadden we een blokhut op een camping geboekt. Netjes, met restaurant, veel Nederlanders, wat waarschijnlijk komt door de Nederlandse eigenaar. Het was een warme dag, dus al het luie zweet er in een keer uit.

Bij de tweede etappe waren we al vroeg op pad. We namen meegebrachte bolletjes en thee als ontbijt, gingen de brug over naar Duitsland en liepen om 07:30 uur in een prachtig nevelig landschap. Eerst vlak en daarna een lange klim door een romantisch bos. Op de top sprong eer ree door het graanveld voor ons uit. Op de hoogvlakte brak dd zon door. Het was warm en saai, na circa 10 kilometer konden we gelukkig beginnen met de afdaling naar Vianden. Het was als de 2e dag van de Nijmeegse 4-daagse, de dag van de man met de hamer. De afdaling was stijl door een beekdalletje. We waren gaar als boter toen we beneden waren. En wat smaakt Weissbier dan lekker!

Oonze derde etappe is de langste. Volgens het GR-5 boekje 44 km, volgens Maps-me aan de Duitse kant 26 km, zonder heuvels, geheel langs de rivier. Wij stapten na een heerlijk ontbijt in het sjabbie Hotel de Bruxelles om 07:30 over de brug, vanwaar we een schitterende foto van het Chateau Vianden konden maken. De rest van de dag was kilometersvreten. Regelmatig rusten, veel water drinken en genieten van de super mooie route. Aan het einde de brug weer over naar Luxembourg alwaar we 2 nachten in een chique hotel verblijven. De was doen, uitzweten in de sauna en lekker dobberen in het zwembad. Wij genieten!

• 06 Juni 2019 - 03:39

Lucy:

Jeetje jongens, wat een eind lopen zeg. Maar wel een prachtige omgeving. Succes, ik blijf jullie volgen.