Lago Monreal - Reisverslag uit Balmaceda, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Lago Monreal - Reisverslag uit Balmaceda, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Lago Monreal

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

07 December 2022 | Chili, Balmaceda

Het regent (weer). Ons plan om in de ochtend een wandeling te doen in Reserva Nacional Rio Simson viel dus in het water. Dat gaf ons de tijd om de Cascade La Virgin te bezoeken. Een leuk watervalletje met daarnaast een enorm Mariabeeld en een klein kapelletje. Daar hebben we een kaarsje ontstoken voor al onze dierbaren.

Als alternatief hebben we het Aysen Regional Museum in Coyhaique (hoofdstad Zuid Chili) bezocht. Het geeft een beeld van de kolonisatie van dit onherbergzame gebied. Een belangrijke rol speelde een zekere Hans Steffen, een Duitser. Hij heeft eind 19e eeuw diverse expedities geleid. En de grens door de bergen met Argentinië bepaald. Hij is in Duitsland overleden, maar het verhaal gaat dat hij in Chili begraven is. Hij wordt vereerd door de Chilenen. Interessant om wikipedia hier eens op na te lezen.

Het landschap is na Coyhaique wijds en open, een veeteelt gebied. Het ligt echter vrij hoog, als we willen kunnen we hier ook skiën, er ligt nog sneeuw genoeg.

Bij El Blanco verlaten we de Carretera Austral voor jawel: een uitdagende grindweg! Rechtsaf, de bergen in. Op een gegeven moment ontmoetten wij 2 joekels van vrachtauto's, die zojuist hun lading op de weg hadden gelost. Daar konden wij niet langs en moesten wachten tot een bulldozer voor ons een doorgang had gemaakt.

Onze bestemming, Lodge de Montaña Lago Monreal, overtreft alle superlatieven. Een volledig uitgerust vakantiehuis met schitterend uitzicht over het meer. Bootje, kano's, hengels, houtkachel, privé kok. Omdat inmiddels de zon schijnt, doen we nog een stevige wandeling door het berggebied. De eigenaar van de lodge (tevens de kok) hijst op de steiger de Nederlandse vlag. Hij vraagt welke kleur boven moet. Wij kozen voor rood boven en blauw onder, dus zoals het hoort. Wij vinden het te ver gaan om het boerenprotest in Chili te laten doorklinken en nemen eventuele repressailles maar voor lief.

Wordt vervolgd!

• 08 December 2022 - 14:17

Lucy:

Ik heb Wikipedia erop nageslagen. Er is zelfs een gletsjer naar hem genoemd. Belangrijke jongen geweest.

Geniet van jullie luxe vakantiehuis en doe de kok alle eer aan.

• 08 December 2022 - 18:07

Alex:

Wat een leuke afwisselingen van luxe en soberheid in verblijf.