San Rafael - Reisverslag uit Puerto Tranquilo, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu San Rafael - Reisverslag uit Puerto Tranquilo, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

San Rafael

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

14 December 2022 | Chili, Puerto Tranquilo

Wij verblijven in noordelijk Patagonië. Hier ligt een enorme ijskap van circa 1,7 miljoen hectare. Aan die ijskap "hangen" verschillende gletsjers. Wij hebben de San Rafel gletsjer bezocht.

De noord patagonische ijskap is een "World Biosphere Reserve". De San Rafael gletsjer ligt in het "Parque Nacional Laguna San Rafael". Alles heeft dus een beschermde status, men is er voorzichtig mee. Gelukkig maar. De San Rafael gletsjer is de dichtst bij de evenaar gelegen gletsjer die nog in zee uitmondt, een uniek natuurverschijnsel.

Om vanuit Puerto Los Tranquilo naar de gletsjer te komen is een hele toer. Puerto Los Tranquilo ligt ten noord-oosten van de ijskap, de San Rafael gletsjer ligt aan de noord-west zijde. Je moet dus "om de noord". Dat betekent 86 kilometer in een toeristenbusje over een grindweg, die alsmaar slechter wordt. De heen weg kostte bijna 2,5 uur vanwege een lekke band. De terugweg in iets meer dan 2 uur. Het busje zet je af bij "Bahai Explorades", een haventje met een paar snelle boten (zoek eens op op de kaart). Vandaar is het nog 84 kilometer varen door de fjorden en bereik je de gletsjer. Het laatste stuk is voorzichtig manoeuvreren, want je moet door een soort ijszee, water met allemaal ijsbergen die van de gletsjer afgebrokkeld zijn. Dat afbrokkelen gaat continue door. De hele ijslaag wordt van circa 4000 meter hoogte naar beneden geduwd. Je hoort de gletsjer bewegen en er zijn harde dreunen als er een groot stuk afbreekt en in zee dondert. Zelfs de zee deint. De ijsblokken hebben de mooiste kleuren, van turquoise tot glashelder. Uiteraard werd het glasheldere ijs toegevoegd aan onze whisky. Die werd maar doorgeschonken, zodat wij zelf na het 5e glas moesten zeggen: ho maar.

Op de terugweg werden we nog getrakteerd op een "leopard-seal", een reuze zeerob, die op een ijsschots lag te luieren.

Wordt vervolgd!

• 15 December 2022 - 08:12

Lucy:

Wat een prachtige kleur heeft dat ijs.

• 15 December 2022 - 09:15

Joke En Cor:

Jullie beleven een mooie en actieve reis!

• 15 December 2022 - 11:35

Lida:

Lijkt mij ook prachtig om al die kleuren van het ijs die je kent van docu's en foto's in het echt te zien.

Een voor ons Nederlanders waanzinnig en onvoorstelbaar landschap.

Mooi hoor.

• 15 December 2022 - 18:24

Alex:

Wat een prachtige kleuren heeft het ijs.