Ferry - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Ferry - Reisverslag uit Chaitén, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Ferry

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

01 December 2022 | Chili, Chaitén

Wij vervolgen de Carretera Austral van uit Hornopirén. Evenwel, over het water met een ferry. De reden hiervoor is dat een enorm gebied opgekocht is door Douglas Topkins, eigenaar van The North Face en Esprit. Zijn vrouw Kris was uitbater van het merk Patagonia, outdoor kleding. Beiden hebben gecashed en kochten stukken van Patagonië op. Zij hebben het er het "Douglas Topkins Pumelas National Park" van gemaakt heeft. Zij willen de natuur conserveren en het ecosysteem verbeteren.

"Only earth is our shareholder".

Douglas Topkins is bij een kayak ongeluk om het leven gekomen. De grond en ideeën van deze eco-pioniers zijn ondergebracht in stichtingen, waarvan de besturen hun gedachtegoed voortzetten. Dit alles betekent dat er vanuit ecologisch perspectief volop gediscussieerd wordt over de -al dan niet- ontsluiting van dit enorme gebied. Wij bevinden ons nu in een enorm -vrijwel onaangetast- regenwoud, wat wij de komende dagen verder gaan ontdekken.

Feit is dat er geen snelweg is en al het verkeer met de ferry de reis moet vervolgen. Je vaart zo'n 88 km in circa 5,5 uur door een immens brede fjord, waarvan je grotendeels de overzijde niet kan zien. Langs de kust van het Douglas Topkins Pumelas National Park zie je wel enkele dorpjes liggen. Sommige dorpjes zijn via een (doodlopende) weg over het land onderling verbonden, maar dat was er al voordat het National Park werd. Nu komt er (vooralsnog) geen meter meer bij.

Wij komen aan in Caleta Gonzalo. Een restaurant, wat trekkershutten, waarvan wij gebruik maken, en een (nog gesloten) camping. De grindweg, die wij gaan vervolgen, loopt verder de jungle in. Wij blijven op deze plek voor 2 nachten. Er is geen wifi, af en toe bereik met de chileense sim-kaart. Echter die willen we "sparen", want winkeltjes om beltegoed bij te kopen kom je hier niet tegen.

Wordt vervolgd!

• 02 December 2022 - 11:52

Hiske :

Super leuke verslagen

• 02 December 2022 - 12:53

Lida:

Tjonge, leest erg spannend. Maar jullie zijn volgens mij intussen expert in "je behelpen" en "je aanpassen aan de omstandigheden". Mooie en bijzondere reis weer.

• 02 December 2022 - 12:58

Lucy:

Mooi dat zulke gebieden nog bestaan.

• 02 December 2022 - 14:18

Kitty:

Wat leuk dat we doormiddel van deze verslagen met jullie mee reizen.

Met deze prachtige bijzondere reis.

Wat een avontuur

• 02 December 2022 - 16:34

Paul:

Als nature je enige shareholder is vind ik het wel wat zuur dat deze shareholder je net zolang onderdompeld dat je verzuipt.