Selfdrive - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Selfdrive - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Selfdrive

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

24 November 2022 | Chili, Puerto Natales

Wij trekken noordwaarts door het zuidelijke puntje van Chili. Het gebied wat wij de komende dagen gaan doorkruisen is zo groot als Nederland. Vandaag 250 kilometer. Er zijn geen steden, wel een paar dorpen onderweg, verder niets. Jawel, condors en lama's. En schapen en koeien. Hoe noordelijker je komt des te meer "haciendas" (farms) je tegenkomt, of de verwijzing er naar: rechtsaf, 17 km het pad volgen.

Na 100 km een tussenstop in Villa Tehuelches. Een typisch dorpje van pioniers in een enorme vlakte. Op een gegeven moment rijd je vlak langs de Argentijnse grens. Zuid Chili kan alleen te water of via de lucht bereikt worden. Als je over de weg wilt, dan moet je via Argentinië. Onderweg ook enkele fietsers, op weg naar het zuidelijkste punt of weer op de terugweg. Erg stoer.

Wij verblijven in Puerto Natales. Op 24 km afstand de Milodon grot bezocht. In 1896 werden daar een stuk huid en botten van een Milodon gevonden. Een gigantisch pre-historisch zoogdier. Circa 8.000 jaar geleden uitgestorven, dachten ze... Wij zagen er nog een, zie de foto. De grotten zijn ontstaan door een enorme gletsjer die 11.000 jaar geleden in het dal lag.

Het is hier bijna zomer, 11 graden celcius, het stormt, er ligt sneeuw op de omliggende bergtoppen, die circa 1.600 meter hoog zijn. En toch zie je overal bloeiende struiken en bomen, en zijn de vogels druk bezig met hun territorium. Bizar mooi is het!

Het plaatsje Puerto Natales, 250 km ten noorden van Punta Arenas, is een echt toeristen dorpje. Ieder huis is of een hotel/hostel, of een tea-room/restaurant. Het publiek is navenant. Wij bewegen ons tussen backpackers en toeristische kakkers...

Wordt vervolgd!

• 25 November 2022 - 07:41

Lucy:

Hoe koud moet het wel niet zijn in de winter?

Prachtige foto's.