Fossielen - Reisverslag uit Puerto Guadal, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Fossielen - Reisverslag uit Puerto Guadal, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Fossielen

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

10 December 2022 | Chili, Puerto Guadal

Met de titel van dit verhaal bedoelen we niet onszelf. Integendeel, ondanks dat wij inmiddels ruim over de helft van de tijd zijn dat wij op deze aardbol mogen vertoeven, dartelen wij nog aardig in het rond.

Het is zaterdag, sabbath, een rustdag. Wij trekken er dus op uit. Eerst naar het dorp voor inkopen van lunch. Een lunchpakket op de camping kost circa 25 euro per persoon, dat vonden wij nogal wat. In de lokale mini-market en paneterie (bakker) zijn we voor circa 2 euro p.p. klaar. Alles is sowieso erg duur in Chili. Dat ervaren wij dagelijks aan de prijs die ze hier voor een fles wijn durven vragen. Niet dat het ons tegenhoud om na de eerste fles er nog een paar naar binnen te slaan, maar het is een aardige aanslag op ons reis-budget. En ach, waar worden budgetten niet overschreden? Neem de noord-zuid lijn in Amsterdam als voorbeeld, dan kunnen we nog even.

Op circa 10 auto-minuten is een mooie waterval, de "Los Maquis Waterfalls". Via een uitdagend geitepaadje kan je de kloof in en kom je bij de watervallen uit. Wij hebben nog een poging gedaan om al klimmend naar de bron van de watervallen te gaan, maar na circa 1 uur lopen over een wildspoor waren we echt de weg kwijt. Gelukkig hield de GPS een track-historie bij en konden we zonder al te veel ongelukken weer afdalen.

Bij de receptie van de lodge hadden wij ons georiënteerd op meerdere wandelpaden in de omgeving. Deze zijn er voldoende. Zij bieden zelfs wandelingen aan onder begeleiding, onder andere naar een vindplaats van fossielen. Prijs: 55 euro per persoon, bij minimaal 4 personen. Wij hadden deze "sendero" inmiddels ook op de kaart gevonden, en verplaatsten ons met de auto van het waterval-pad naar het fossielen-pad. Altijd leuk, een rally-rit als tussendoortje.

Het fossielen-pad is een makkie. Niet klimmen of dalen, maar een kwartiertje een karrenspoor volgen, hek door, en je komt bij een boerderijtje. Aldaar komt een aardige, oude man naar ons toe en vraagt ons of wij de fossielen komen bezoeken. Ja dus. Hij legt uit dat het op een paar honderd meter rechtdoor te vinden is. Maar... dan moeten wij wel betalen, 8 euro per persoon. Zonder begeleiding, en het geld zou ten goede komen aan de natuur. Wij hebben getracht de commerciële vaardigheden van de man aan te wakkeren, door te zeggen dat wij zijn prijs veel te hoog vonden. Voor de halve prijs had hij ons over de streep getrokken. Die hollanders toch. Hij hield voet bij stuk, wij ook. Hij geen geld, wij geen fossielen. Adieu, wij hadden er in ieder geval mooi weer bij.

Wordt vervolgd!

• 11 December 2022 - 08:28

Lucy:

Grappig dat de commercie tot in alle uithoeken van deze aardkloot zijn weg gevonden heeft.

Weer prachtige foto's.

• 11 December 2022 - 09:28

Lida:

Ik heb natuurlijk geen idee of het echt interessant is, die fossielen daar. Maar die 16 dollar (voor 2?) had ik er denk wel voor over gehad. Als je het dan toch hebt over dat je over de helft van de tijd op deze aardkloot bent. Dan had ik die veel, veel oudere fossielen wel willen zien. Verder weer steeds een super verslag van jullie zeer afwisselende reis.

• 12 December 2022 - 15:02

Paul:

jullie hebben wel even de Chloephaga picta (vrouw) op de plaat geslingerd.