Corona - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Corona - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Corona

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

29 November 2022 | Chili, Puerto Varas

Er zijn in Chili vrijwel geen corona maatregelen (meer). Alleen bij binnenkomst in het land moet je het vaccinatiebewijs laten zien. Verder hoesten en proesten de mensen er op los. In het zuidelijkste deel van Chili kan je vier seizoenen op een dag hebben. Een koutje kan je dan zo oplopen. Totdat de keelklachten en ietwat verhoging toch andere vermoedens geeft. Gelukkig zijn er voldoende "farmacia's" waar je een vermogen kwijt bent aan zelf-testen. Enfin, resultaat: corona. Gelukkig hebben Martin & Jeannette 3 weken eerder corona gehad, en blijven de verschijnselen bij Ria (nog) uit.

Desondanks gaat het prima. Wij hebben het zuidelijke deel van Chili verlaten en zijn iets (2 uur vliegen) noordelijker beland. Nog even over het vertrek: omdat wij de reis al eerder (in 2020) georganiseerd hadden circuleren er 2 reisschema's, een oude en een actuele. Veel verschil is er niet, echter wel in tijdstippen van vliegen. Gelukkig kwamen we er op dag van vertrek op tijd achter dar wij 2 uur eerder dan het oude reisschema moesten vliegen, zodat we zonder douche en ontbijt in de auto's gesprongen zijn, om vervolgens muurvast in de ochtend-file in Punta Arenas te belanden. Uiteindelijk bereik je dan toch de snelweg naar het vliegveld en oefen je vast met laagvliegen met de auto. Echter, in Chili stopt men op de snelweg voor een eend met pullen, die een oversteek wagen. De vriendelijke Chileen ternauwernood ontweken, wel wat opdwarrelende veren in de achteruitkijkspiegel. Uiteindelijk precies op tijd kunnen boarden en (met mondkapje op) een voorspoedige vlucht gehad.

Wij landen op Puerto Monte en hebben een hotelletje in Puerto Varas. Dus eerst de volgende huurauto op halen, een heuse Mitsubishi L200 pick-up. Een mastodont. Wel een oud kreng, vol met krassen en butsen en amper profiel op de banden. Ook bleek na 1 kilometer de afdekplaat van het stuurhuis los te hangen, waardoor je de rem niet kon bereiken. Schoenen uit en verder op de sokken, later de afdekplaat prosorisch gerepareerd.

Puerto Varas is een Duits ogend stadje. Wij zien zelf een Duitse vlag en er is een Duitse school. Gelukkig heeft ons hotel een restaurant, zodat we er niet op uit hoeven voor de bratwurst, maar volstaan met lappen vlees of vis.

Wordt vervolgd!

• 30 November 2022 - 20:22

Lucy:

Ja een koutje heb je zo opgelopen en dus ook corona. Hopen dat het niet vervelender wordt. Beterschap.

• 01 December 2022 - 22:19

Paul:

Bratwurst helpt ook erg goed tegen COVID