Santiago de Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Santiago de Chili - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Santiago de Chili

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

21 November 2022 | Chili, Santiago de Chile

Santiago de Chili

Jaloersmakend en enigszins met schroom: korte broek, t-shirt, 27 graden, van het ene terrasje naar het andere. Zo zwaar is het leven op 21 november 2022 in Chili. Althans, in Santiago.

Wij stonden de vorige dag nog te rillen op het treinstation in Meppel, en bij de overstap in Amersfoort. Regen, natte sneeuw was ons deel. Wij hebben het met jullie te doen en schamen ons. Allereerst vanwege de stikstof uitstoot, zo'n vliegtuig stoot nogal wat stikstof uit. De stikstofcrisis lossen wij dus niet echt op. Daarnaast de energiecrisis: bij ons blijft de thermometer een maandje laag, waarmee wij het vliegticket kunnen financieren. Je zou bijna voorstellen om ieder halfjaar van halfrond te wisselen. Een soort van "ik vertrek" en dan ieder halfjaar een update versie.

Onze KLM-vlucht had een tussenlanding in Buenos Aires, Argentinië. Even de benen strekken na een nachtje verkrampt soezelen. Daarna een schitterende vlucht over de eindeloze pampas van Argentinië en als klapstuk over het sneeuwbedekte Andes-gebergte. Met een mooie bocht land je op de luchthaven van Santiago.

Chili heeft circa 19 miljoen inwoners. In Santiago wonen er ruim 6 miljoen. Chili is een republiek en meet van noord naar zuid 4.329 kilometers. De westgrens ligt aan de Grote Oceaan, de oostgrens is het Andes-gebergte met pieken tot 6.962 meter. In het noorden ligt de Atacema woestijn, een van de droogste gebieden ter wereld. In het zuiden van het land lopen de gebergtes uit in fjorden en eilanden, en zijn er de grote ijsvlaktes, die, op Antarctica na, de grootste zoetwaterreserves ter wereld vormen. Aan de Straat Magellaan en het Beaglekanaal heeft Chili een kleine Atlantische kustlijn. Door zijn geografie heeft Chili een grote variatie aan landschapsvormen en klimaat.

Wij gaan de komende 4 weken het zuidelijke deel van Chili verkennen, samen met Martin en Jeannette. Ons verblijf in Santiago is dus een -niet te versmaden- tussenstop. Niet alleen door de heerlijke temperatuur, maar ook om te proeven aan de Chileense cultuur en te genieten van de veelheid aan terrasjes en restaurants. Wij hebben onder het genot van Chileense cervezas en vino de grootste wereldproblemen en kleinere piekermomenten doorgenomen. De conclusie is dat wij ook maar gewone mensen zijn, die ons best doen om er wat van te maken.

Op de terugreis verblijven we nog 1 nachtje in Santiago. Als het dan niet smoorheet is, kunnen we wellicht nog meer van de stad zien. En natuurlijk evalueren hoe we de (wereld-) problemen gaan aanpakken.

Maar eerst: wordt vervolgd

• 22 November 2022 - 07:49

Lucy:

Jongens en meisjes. Wat een heerlijk begin van de reis. Ik geniet nu al van alle wetenswaardigheden. Ik ga dit weer met plezier volgen. En niks schamen, maar gewoon genieten. Je bent er nu toch.

• 22 November 2022 - 13:33

Alex:

mooie start met lekkere temperaturen.