Canal des Vosges - Reisverslag uit Épinal, Frankrijk van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Canal des Vosges - Reisverslag uit Épinal, Frankrijk van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Canal des Vosges

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

29 Oktober 2021 | Frankrijk, Épinal

De grond kust zacht je voeten.

Zij is met je, elke stap.

En elke stap zal vertrouwd zijn.

Raar maar waar. Alleen op pad. Ria haar knie is dusdanig dat deze vervangen moet worden. Lopen naar Rome is voor haar geen optie meer. Afgelopen zomer hebben we uitgeprobeerd hoe het is om alleen te lopen, met Ria als breng-en haalservice. Dat ging prima. We hadden de fietsen mee, dus ook samen veel gefietst. Dat lukt gelukkig nog wel met de knie. Omdat de Alpen naderen, en met een fiets er over heen niet makkelijk lijkt, hebben we besloten dat ik (Nico) vooralsnog de route alleen vervolg.

Aan de oostkant van de Moezel liggen de Vogezen. De GR5F volgt vanaf Metz zo'n beetje de Moezel.

Bij Epinal gaat dit pad oostwaarts de Vogezen in, heuveltje op en af, met als hoogtepunt "Le grande ballon (1424m)" en "Le ballon d'Alsace (1247m). Na deze oostelijke "meander" gaat de GR5 naar het zuidwesten. Daar kruist de GR5 in de plaats Pontarlier de "Via Francigena", de bedevaartsroute van Canterbury (UK) naar Rome. Deze pelgrimsroute (Via Francisgena) wil ik later oppakken vanaf Pontarlier.

Als je van Epinal een vrij rechte lijn naar het zuiden trekt, naar Pontarlier, en dus niet met de GR5 oostwaarts gaat, scheelt het ruim 100 kilometer en 2 bergen van de buitencategorie. En als je in je uppie loopt, dan is de keuze snel gemaakt: met Maps.me in een rechte lijn naar het zuiden.

De eerste drie dagen (Neuves-Masons tot Epinal) volg ik dus wel de GR5. De route loopt grotendeels langs het Canal des Vosges. Je loopt over een prima fietspad langs het water. Soms verdwijnt de GR5 om een heuveltje of dorp aan te doen. Dan blijf ik toch maar op het pad langs het kanaal. Het is korter en vlak. En er is voldoende te beleven. Soms loop je links en dan weer rechts van het kanaal. En van sluisje naar sluisje. Het waren er respectievelijk 7, 11 en 13, in totaal 31 sluizen, 117 meter gestegen.

Vanwege onderhoud aan de sluisdeuren zijn hele stukken van het kanaal drooggelegd. Ik loop continue te speuren of er nog ergens een dode duitser of shermantank uit WO-2 in de blubber ligt. Helaas, een beverrat, wat achtergebleven meervallen van circa 2 meter, grote karpers in het restantje water en zelfs een mooie koi-karper.

Vanwege het onderhoud is meerdere keren het fietspad langs het kanaal afgesloten. Omdat mijn frans niet al te best is, en ik de afsluitingsbordjes dus niet begrijp, loop ik gewoon verder over het afgesloten pad. Soms kom je een verlaten graafmachine tegen. Of twee verwarde gemeentewerkers die niet weten hoe ze een cementmolen van de laadbak van hun vrachtautotje moeten halen. Waarschijnlijk met een kraan er op gezet, maar hoe nu er af? Zo te zien waren ze al 3 dagen aan het prakkizeren over dit probleem. Ik vermoed dat ze er nog een week over zullen doen, en dan hun baas gaan melden dat het niet lukt. Ze hadden er in ieder geval mooi weer en een mooie omgeving bij. Ze wilden helaas niet op de foto. Ook de volgende gemeentewerker wilde dat niet. Hij lag te slapen in de auto naast zijn graafmachine. Hij voelde zich erg betrapt. In Frankrijk is het met die gemeentewerkers dus niet veel anders als in Nederland...

In Charmes toch wel even van het pad af. In dit dorp staat namelijk de Eglise Saint Nicholas en mijn naamgenoot moet je natuurlijk wel even gedag zeggen. Behalve het gebruikelijke oorlogsmonument op het plein had de kerk niet veel bijzonders. Hij was open, het kaarsje brandt voor jullie allemaal.

De natuur is prachtig. De herfst is in volle gang, bomen kleuren goudgeel en verliezen de bladeren. Schitterende zonopkomsten over het nevelige water van de Moezel en het kanaal. Het is genieten!

Na drie mooie dagen een rustdag: foerageren, recupereren, en voorbereiden voor de volgende etappes. Het weer ziet er helaas slecht uit voor de komende dagen...

• 29 Oktober 2021 - 09:44

Lucy:

Jeetje Nico. Ik vind het toch dapper dat je dit alleen doet. Maar je komt dan wel helemaal back to earth . Succes verder. Ik blijf genieten van de verslagen.

• 29 Oktober 2021 - 10:52

Alex Rombout:

Heel fijn dat het zulk mooi weer is.
    In je eentje lopen is heel anders dan samen.
    Dank voor het opsteken vanhet kaarsje in de kerk van je patroonheilige.
    De Franse slag heb je al goed te pakken tijdens het wandelen door de indicatieve verbodsbepalingen te negeren.
    In een volgend kerkbezoek biechten, je penitentie aanvaarden en daar is dan de absolutie.
    Veel plezier op je pelgrimage

• 29 Oktober 2021 - 11:28

Steven:

Trots op je pap! Slijt die schoenen. Neem niet altijd de kortste of eenvoudigste route, maar geniet van elke stap die je kan zetten. Misschien loop ik in de toekomst nog wel een stukje met je op! Zet hem op.

• 30 Oktober 2021 - 09:29

Hiske :

Hoi Nico, wat een avontuur zo.Dank voor je prachtige verslag.Ik ga je zeker volgen.Geniet ervan.

• 01 November 2021 - 11:52

Lida:

Wat leuk dat ik weer via jouw (humoristische)verhalen kan meegenieten. Super. En knap en heel ondernemend weer zo'n wandeltocht.
    Groet, Lida