Off-line - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Off-line - Reisverslag uit Puyuhuapi, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Off-line

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

04 December 2022 | Chili, Puyuhuapi

Zonder wifi- of telefoon verbinding raak je in een soort totale ontspanning. Je gaat slapen omdat het donker wordt. En je verslaapt je bijna voor het ontbijt... Wat een rust.

Het regent licht, mooi weer voor een wandeling over een jungle-trail. Wij houden ons redelijk droog, ondanks dichte begroeiïng en het modderspoor, wat het pad blijkt te zijn. Kijk, hier is Ria. Kijk, hier is modder. Kijk, Ria in de modder. De naam Ria is willekeurig gekozen, de naam van iedere voorbijganger is invulbaar. Als ware modderzwijnen bereiken wij het eindpunt van de trail, een strandje aan de fjord. Daar even de bagger afspoelen, om weer netjes door de moddergleuf terug te keren. Gelukkig is vlakbij de lodge een waterval, waar we ons weer kunnen afspoelen.

Na de lunch naar de hotspring. Wij zien 2 grote roodborstjes bij de hotspring in een hol verdwijnen. Zij hebben daar hun nest. Het is hier immers voorjaar. Inmiddels komt de regen weer met bakken uit de lucht. Dan is een massage heerlijk. Een overbejaarde amerikaan of engelsman verstoord echter de rust. Hij negeert het bordje "gesloten" en gaat in de gym tekeer omdat hij wil oefenen voor een marathon. Het personeel krijgt hem niet uit de gym, Ria ook niet. Gevolg: massage wordt voortgezet, echter wordt gratis. En daar zijn wij hollanders altijd blij mee! Wij zijn de "arshole" dankbaar. Zijn gedrag past perfect bij het gezegde: je hoeft niet in een boom te hangen om een eikel te zijn...

De speedboat van de lodge voert 3 à 4 keer per dag gasten af en aan. In de lobby staan diverse bankstellen, brand een hout-haard en kijk je uit op de aanlegsteiger. Tijdens koffietijd en borreltijd is de bar gesloten, vinden wij vreemd. De lodge heeft haar eigen ritme.

De regen wordt veroorzaakt door de koude golfstroom, de zogenaamde Humboldt-stroom. Door een stabiel hoge druk gebied op de grote Oceaan heb je in Noord-Chili een woestijn. In Zuid en midden Chili zorgen poolfronten en deze koude golfstroom voor lage temperaturen en meerdaagse periodes waar de regen met bakken uit de lucht komt. Dat wetende en desondanks genieten wij!

Wordt vervolgd.