Grote Sint-Bernard-pas - Reisverslag uit Grand Saint Bernard, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Grote Sint-Bernard-pas - Reisverslag uit Grand Saint Bernard, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Grote Sint-Bernard-pas

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

13 Juni 2022 | Zwitserland, Grand Saint Bernard

Grote Sint-Bernhard-pas

Ja, in de bergen kan het levensgevaarlijk zijn. Alleen vorig jaar al heeft de Vaalserberg 30 doden geëist. Gelukkig is men niet op de eis ingegaan maar je schrikt wel even als je het hoort.

Herman Finkers

De Grote Sint-Bernard-pas verbindt het Zwitserse Valoise (Wallis) met de Italiaanse Aosta-vallei. De pas is 2496 mtr hoog en is daarmee een van de hoogste bergpassen in de Alpen. Er is ook een "kleine" Sint-Bernhard-pas (2188 mtr), deze ligt iets zuid-westelijker en verbindt de Aosta-vallei met Frankrijk. Beide passen hebben hun naam te danken aan de monnik Bernhard van Menton, die op beide passen een klooster heeft gesticht. De monniken hielpen in moeilijkheden geraakte reizigers die in de bergen de weg kwijt waren geraakt. Om die op te sporen gebruikten ze de sint-bernardshonden. Er is op de top een kennel waar ze deze honden nog steeds fokken. Ik heb even om een hoekje gekeken, maar echt spectaculair is het niet. Wel stoer dat de zoiets doen.

Beide passen zijn open van begin juni tot eind oktober. Daarna sneeuwt het en zijn de passen per auto onbereikbaar. Per voet is het na oktober ook niet aan te raden, de boel zit daar grotendeels op slot. Een kopje koffie is dan helaas niet te vinden. Daarentegen zitten de terrassen nu al redelijk vol. Het toeristenseizoen moet nog op gang komen, maar men "boert" in de horeca al aardig. De prijzen zijn in deze regio ten hemel schreiend hoog. Voor de budget-toerist dus geen aanrader. Ik ben inmiddels door mijn voorraad krentenbollen heen, heb de noedels al half op en de eerste snelle jelles achter de kiezen. Wel net zo makkelijk, want het scheelt ook weer gewicht bij de klim.

De klim

Appeltje-eitje. Vanaf Bourg Saint-Pierre is het 877 mtr omhoog over 12 km. Ik deed er ruim 5,5 uur over en kon niet stoppen met foto's maken. Wat zijn de bergen schitterend! Klimmen gaat mij goed af en is ook vrij gemakkelijk.

Kijk, het gaat zo: je tilt je voet op en zet die voor de ander. Als het vlak is kan je hem verder zetten dan als het omhoog gaat, de stapjes worden vanzelf korter. Met de 2 wandelstokken hou je jezelf stabiel en trek je jezelf een beetje mee omhoog. Na verloop van tijd krijg je een cadans, en liedjes in je hoofd, zoals die van Queen:

Let us cling together as the years go by

Oh my love, my love

In the quiet of the night

Let our candle always burn

Let us never lose the lessons we have learned

(Teo torriate)

Des te hoger je komt, des te kouder. Vooral de wind. Wat zalig om even in een stukje resterende sneeuw te staan. Je moet er niet op lopen, voor je het weet ben je een meter lager en sta je in het smeltwater.

Je gaat een pas over omdat dit het laagste punt is in een bergketen. Nooit bedacht dat een laagtepunt ook zo'n hoogtepunt kan zijn. De grote Sint-Bernard-pas is beslecht, Italië is bereikt.

Wordt vervolgd.

• 13 Juni 2022 - 17:50

Lucy:

Een ware overwinning. Super gedaan tot nu toe.

• 14 Juni 2022 - 08:56

Arie En Tiny :

Mooie foto’s Nico!

• 14 Juni 2022 - 22:50

Alex En Kitty:

wat een prestatie wat een hoogte punt.
    mooie foto's

• 15 Juni 2022 - 12:59