Patagonisch avontuur - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Patagonisch avontuur - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Patagonisch avontuur

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

16 December 2022 | Chili, Santiago de Chile

In de afgelopen 4 weken hebben wij een ongelofelijk mooi avontuur mogen beleven. Een self-drive reis in twee delen. Eerst het zuidelijkste deel van Chili, waar we het nationaal park Torres del Paine en de Grey-gletsjer hebben bezocht. Het tweede deel ging door het regenwouden in Park Pumalin, door de Argentijnse woestijn en kris-kras door het Andes-gebergte. Wij bezochten het Parc Nacional Patagonië, Tamango Nacional Reserve, de marmergrotten bij Puerto Los Tranquilo en de San Rafael gletsjer.

We hebben een poema gezien, de condor zien zweven en guanaco's ons zien aanstaren. Ook de patagonische specht klopte er lustig op los, en wij zagen een veelheid aan andere, voor ons bijzondere vogels.

In totaal hebben we in het eerste deel 987 km en in het tweede deel 1752 km gereden. Slechts één lekke band viel ons ten deel. Circa 75% van de route was onverharde grindweg met veel hobbels en kuilen. De verharde wegen zijn, op wat uitzonderingen na, prima. Er wordt hard gewerkt om nog meer van de Carretera Austral te verharden.

Onze accomodaties waren goed, vielen soms wat tegen, maar wisten we dan tot een acceptabel niveau om te boeken. Stel je er overigens niet te veel van voor, de meeste accommodaties zijn al een tijdje aan revisie toe.

De patagonische wind waait bijna altijd hard. Wij zetten de auto met de kop in de wind, anders waaien de deuren er uit. Onze winddichte kleding werkte prima. De zomerkleding hadden wij alleen nodig in Santiago. Onze regenkleding kwam prima van pas.

Raden we deze reis aan: ja, absoluut! Zorg voor voldoende budget, want het is hier ontzettend duur. Wees er snel bij, het klimaat verandert en Chili ook. De natuur is overweldigend mooi. En waar wij in Nederland tijdens het autorijden als handgebaar de vinger naar het voorhoofd brengen, in Patagonië zwaai je naar passanten op de weg!

Buen viaje!

• 16 December 2022 - 19:45

Joke En Cor :

We hebben genoten van de verslagen en de prachtige foto's.

Buen viaje!

• 16 December 2022 - 19:48

Lucy:

Goede thuisreis jongens. Ik voel me bevoorrecht dat ik deelgenoot mocht zijn van jullie belevenissen. Dank voor alle mooie en ook interessante verhalen. Op naar Nederland. /[e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d][e-1f377][e-1f377][e-1f377]

• 17 December 2022 - 15:20

Lida:

Weer een mooi verslag. Goede thuisreis.

Lida