Wallis - Valois - Reisverslag uit Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu Wallis - Valois - Reisverslag uit Bourg-Saint-Pierre, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

Wallis - Valois

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

11 Juni 2022 | Zwitserland, Bourg-Saint-Pierre

Wallis - Valois

In het vorige verslag vergeten: de Zwitserse Jura ligt in het kanton Vaud. Dit gebied is frans-talig.

Zodra je vanaf het Lac Leman (meer van Genève) in het zuid-oosten de Rhone stroomopwaarts volgt kom je in het kanton Valois. Dit kanton is twee-talig. Frans en Duits. Omdat ik vrij vlot het Rhonedal verlaat en zuidwaarts ga richting de Sint-Bernhard-pas, blijf ik in frans-talig gebied. 

Niet dat ik zoveel van het Frans hou, of hekel heb aan Duits, het is zoals de Zwitsers het geregeld hebben. Ik ben hierin zeer volgzaam. In het Nederlands kom je hier in ieder geval niet ver.

Onderweg zie je veel auto's bij de huizen staan zonder kentekenplaat. Hebben die Zwitsers allemaal een handeltje in 2e hands auto's? Nee hoor. Kijk het zit zo: je moet in Zwitserland verzekerd zijn voordat je de weg op mag. Niets nieuws, dat is in Nederland ook zo. Maar de Zwitsers hebben het als volgt geregeld: je sluit als natuurlijk persoon een verkeersverzekering af. Dus je verzekerd niet de auto, dat is maar een ding, maar jouw rijstijl. Als bewijs dat je als persoon verzekerd bent, krijg je een kentekenplaat. Heb je 2 auto's, geen probleem. De auto die je gebruikt, daar schroef je de kentekenplaat op. Er zit toch maar één stuur in zo'n ding. De suggestie om de kentekenplaat te kopiëren wordt gelijk van de hand gewezen. De Zwitsers zijn (net als de Finnen) een zeer volgzaam volkje... En er staan erg hoge boetes op verzekeringsfraude. 

De 2e serie van 3 wandeldagen waren als volgt: 29 km vlak, 23 km klimmen (273 mtr), 25 km klimmen (917 mtr). De laatste dag leg je dus wel het loodje. Onbewolkt, warm, omlopen vanwege een aardverschuiving, hoe gek ben je? Maar had ik dit willen missen? No way!

Wat bij mij wel een beetje overbodig overkomt, is een fitness-parcours, zo ongeveer halverwege de klim. Je zweet al peentjes om bij het parcours te komen. Oké, ik heb al die fitness oefeningen er bij gedaan, rekstok, boomstammetje springen, enz. Het houdt je in ieder geval fit.

Bij het halen van mijn stempeltje in Saint-Maurice vertelde de tolleranes mij dat de Sint-Bernhard-pas pas sinds 1 juni open is voor wandelaars. Ik had niet veel eerder moeten zijn, aangezien ik op de 13e de pas hoop te beslechten. Uiteraard hoort uitleg bij het woord: tolleranes. Ik ben principieel tegen gesloten kerken, dan wel kerken die geld vragen om naar binnen te mogen. Ik snap dat onderhoud van een kerk geld kost, maar moeten de deuren, vanuit de basis van het christendom, niet openstaan voor iedereen??

De Via Francisgena gaat van dorpje naar dorpje. Ik doe bijna iedere kerk aan, check of de voordeur open is en neem een rustpauze. De stilte is heerlijk, het is koel, kunst aan de muur en in de ramen, en de geur van kaarsen. Daarna weer verder door wind en regens...

Wordt vervolgd!


  • 11 Juni 2022 - 19:23

    Lucy:

    Hoe wordt zo'n autoverzekering dan geregeld als je als echtpaar samen een auto hebt. Moet je dan allebei apart verzekerd zijn voor dezelfde auto?

    Succes met wind en regen

  • 11 Juni 2022 - 21:03

    Hennie:

    Hoi Nico,
    Die derde dag moet inderdaad pittig geweest zijn. Wat kunnen kerkjes je heerlijk uitnodigen om even te zitten en te kijken. Goede tocht verder.

  • 12 Juni 2022 - 09:49

    Hiske Hofstede:

    Hoi Nico, weer genoten van je verslag.Prachtig land Zwitserland.
    Veel plezier nog

  • 12 Juni 2022 - 21:07

    Kitty:

    Mooi verhaal weer Nico.
    En knap om de fitness oefeningen erbij te doen

  • 12 Juni 2022 - 21:09

    Kitty:

    Was dit met of zonder rugzak?
    Groetjes vanaf de Oemoemenoe in Gouda
    Alex en Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zwitserland, Bourg-Saint-Pierre

Nico en Ria

Fase 1: Pelgrimspad van Amsterdam-CS naar 's Hertogenbosch

Actief sinds 20 Maart 2016
Verslag gelezen: 54
Totaal aantal bezoekers 94528

Voorgaande reizen:

27 Maart 2016 - 31 December 2025

Peregrinus

20 November 2022 - 17 December 2022

Chillie

Landen bezocht: