De Zwitserse Jura - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu De Zwitserse Jura - Reisverslag uit Lausanne, Zwitserland van Nico en Ria Knotters - WaarBenJij.nu

De Zwitserse Jura

Blijf op de hoogte en volg Nico en Ria

07 Juni 2022 | Zwitserland, Lausanne

vele malen per dag

IK HOU VAN JOU uitspreken

door een gebaar, een attentie

een aanraking of een knipoog

de sleutel tot veertig jaar geluk

Vertrouwd

Desalniettemin is er toch nog wat tijd over voor een wandelingetje. Met Pa Spoor reis je in 3 comfortabele etappes met Thalys, TGV en boemeltje in slechts 7 uur en 6 minuten van Rotterdam naar Pontarlier. Zelfs het mobieltje logde weer automatisch in op het internet van het hotel. Niets veranderd dus sinds het bezoek in november vorig jaar. Voelt erg vertrouwd.

Omdat alle hotelletjes en B&B's voor de wandeltocht geboekt zijn, heb ik 1 dag "trein-risico-speling" gepland en begin dus met een rustdag in Pontarlier. Voor de bezienswaardigheden hoef je dat niet te doen, ik heb er geen gevonden. Wel tijd om een stempeltje in het pelgrimspaspoort te laten zetten bij de Office du tourisme. En in de plaatselijke kerk een kaarsje te ontsteken voor al onze dierbaren.

Het is schitterend weer, de Fransen leven daarom weer op straat. Waar je ze vorig najaar niet zag vanwege de kou en de regen, zo zitten nu de terrasjes vol. Gezellig keuvelen bij een espresso of een caffee au lait, krantje erbij, stokbrood ernaast: Vive la France! Uiteraard wordt ook driftig door het centrum met de auto gereden, kijk mij eens... En in de goot zijn ook de ongeschoren bierblikjes drinkende onderlaag van de samenleving weer te vinden. Vraag me af wat die afgelopen winter gedaan hebben, want dan zie je de schoteltjes voor muntjes niet op straat. Waarschijnlijk een seizoensactiviteit, dat op straat liggen dan...

We laten Franrijk achter ons en kloppen het stof uit de schoenen. Zwitserland is netter en mooier. In de restaurants zijn ze wel retesnel met het serveren. Waar ze in Frankrijk een schop onder de kont verdienen, zo wens je ze hier wat rust. Voordat je de menu-keuze hebt uitgesproken staat het eten al voor je. Een soort volkssport lijkt het... En, je kan hier gewoon op tijd eten, de meeste keukens zijn al om 17 uur open.

Wandelen door de Jura is erg mooi. Wel liggen de bergruggen dwars op de route. De vrij steile dalen zijn pittig, de hoogvlaktes liefelijk. De route gaat over de mooiste paden, met veel stenen met fossielen er op. En langs schitterende riviertjes, bij voorbeeld in het dal van de Orbe (Val d'Orbe). Onderweg af en toe een ree of gems, veel vogeltjs en imposante roofvogels. Bij paden door de weilanden liggen nog echte vlaaien! De meeste koeien lopen hier buiten, het is geen melkvee, maar aspirant biefstuk. Die beesten hebben een bel aan de nek, kom je een groep tegen, dan lijkt het wel een carillon dat door een kind bespeeld wordt. In de verte zie je het Mont-blanc massief, de Diablerettes links er van. Daar tussenin het Rhonedal, de aanloop naar de St Bernard...

Op de wandelroutes is het soms druk. Zeker op 2e pinksterdag, dan trekken de Zwitsers er op uit. En af en toe kom je een mede-pelgrim tegen. Die lopen nogal kreupel in het dorp een restaurant te zoeken of de kerk voor een stempeltje in het pelgrimspaspoort. Vaak leg ik ze dan uit waar ze het stempeltje kunnen halen en welke restaurants er open zijn... Daarna zijn ze niet van je af te slaan en lopen zelfs stukken met je mee. Aan het gesteun en gekreun van een meelopende Amerikaan (great, bigger, hughe) kwam ras een einde toen ik hem mijn kopje koffie liet betalen wegens gebrek aan kleingeld mijnerzijds; hij koos daarna zijn spoor, ik het mijne.

De Cathédrale Notre-Dame de Lausanne ligt op zo'n 530 mtr boven zeespiegel. Het haventje van Lausanne, waar het hotelletje is, op 380 mtr. Om in de avond geen klim te hoeven doen, heb ik de cathedraal in de dagroute ingepland. De cathedraal is, zoals bijna alle andere kerken die je onderweg tegenkomt, van de evangelisch- gereformeerde geloofsgemeenschap. Prima, echter alle opschmuk is uit de kerken, een kale bedoening. De pracht en praal, goud en glitter, van de katholieken zijn waarschijnlijk verpatst voor onderhoud aan het vastgoed en bezoldiging van de predikanten. Ik heb gezocht op internet of de opbrengst wellicht naar een goed doel gegaan is, maar niets gevonden. Zwitsers bankgeheim? Enfin, wel weer een pelgrimsstempeltje weten te scoren, ze vroegen er geen eens geld voor...

Ook in Lausanne rijden de bewoners graag met hun auto door het centrum. In Pontarlier waren het nog VW-golfjes met dubbele uitlaat, hier in Lausanne krioelt het van de Porsches, Maserati's, Bentleys, en ander duur spul. En heb je dat niet, dan kan je altijd nog met een elektrische step over het trottoir zoeven, maar dan wel zo'n hele dure. Prachtig om die kouwe kak voorbij te zien komen.

Ben benieuwd wat de volgende dagen brengen...

• 07 Juni 2022 - 20:13

Lucy:

Heerlijk weer zo'n verhaal. Het blijft boeien. Veel succes voor de rest van de route.

• 07 Juni 2022 - 20:32

Paul:

Mooi dat je weer onderweg bent Nico. Veel plezier

• 07 Juni 2022 - 20:52

Steven:

Lekker pap! Super mooie foto van die ree. Herkenbaar hoe je de mensen omschrijft! Zet hem op!

• 07 Juni 2022 - 22:20

Alex Rombout:

Klinkt als een mooie goede start.
    Veel wandelplezier met mooie ontmoetingen toegewenst.

• 07 Juni 2022 - 22:24

Ria :

In Zwitserduits zeggen ze: Ich hab dich gar.

• 09 Juni 2022 - 19:22

Arie En Tiny:

Hoi Nico,

Top om opnieuw over jouw wandel avontuur te lezen